Moje aparáty – prehistorie

Kytary | Publikováno 2024-03-08 12:38:19 | Autor: Štěpán Soukup | Přečteno 50×

Kytarový vybavení, zejména to, který vytváří zkreslenej kytarovej zvuk je v mým životě hodně výrazná položka. Vždycky mě zajímalo, na co hraje konkrétní někdo, když se mi zrovna v nějaký nahrávce zalíbí jeho zvuk. Nic naplat, že to určitě nemusel nahrávat na svůj koncertní rig :) A jelikož jsem si prošel spoustou harampádí, napadlo mě, že by se ty zkušenosti mohly hodit dalším a tak tady zkusím udělat takový malý subjektivní recenze postupně skoro na všechno, co jsem kdy vyzkoušel. Na začátku, než se dostaneme k prvnímu lampovýmu aparátu, tak nemůžu opomenout to, co bylo před tím. Berte to nějak jako před Kristem a po Kristu :)

 

Van Horn 20W

Když jsem začínal, tak po několika měsících brigády, kdy jsem konečně vydělal na svou první elektrickou kytaru, což byl tehdy Squier Affinity Strat s palisandrovým hmatníkem v trojtónovém sunburst finiši. Postupem času jsem mu vyměnil snímač u kobylky za nějakej noname mini humbucker. Hrál jsem poměrně dlouho i na prvních koncertech přes krabičku Boss DS-1 a později DS-2 právě do komba české výroby, obaleného fešným kobercem a výkonem skýtajícím kolem 20 tranzistorových Wattů. Koncertů bylo takhle odehráno asi 15, to už asi nikdo nedpopočítá přesně. Zvukově to bylo samozřejmě strašný, repráček tam byl asi 8", nicméně to bylo lehký a později se přes to dalo zpívat. A jelikož ho nikdo moc nechtěl, vydrželo mi na dny asi nejdýl ze všeho, co jsem kdy vlastnil :D Kytaru jsem každopádně nechal při nakládce po koncertě v pražském klubu Klamovka opřenou o strom včetně mikrofonu Shure SM58 a právě zkreslovací krabičky Boss DS-2. Kdyby na ní někdo narazil, možná bych ji odkoupil zpátky :) Na tenhle kytarovej skvost jsou nahraný první nahrávky „Pozdní sběr“ a živák „Všechno je jednou poprvý“ ještě pod názvem Jablko Sváru. Naštěstí už snad ani já nemám v archivu a tak na to můžeme v klidu zapomenout :D

 

Marshall VS265

Svýho času mi kamarád z Říčan, asi že potřeboval prachy, prodal za pěknou tohle dvoureprákový pololampový kombo. Lampička patrně na okrasu, hrálo to tak nějak normálně, ale používal jsem k tomu (nevim proč) novou krabičku. Tedy z komba hrál čistej kanál a kreslil jsem Bossem XT-2. Šílená krabička :D Každopádně to hrálo líp jak Van Horn, což nebylo zas tak těžký :) Jednou se v tomhle kombíčku vysral tišťák, jinak bylo celkově spolehlivý. Což můžu říct u sebe úplně o všem, protože mě než se stihne něco rozbít, tak to většinou vyměním za něco dalšího :D

 

Laney HCR 65R

Tohle kombo jsem měl svýho času hodně rád. Kreslil jsem už kombem a přepínal footswitchem, protože zkreslenej zvuk to mělo fakt daleko lepší, jak ta příšerná krabička od Bosse s tenkozvukým Valvestate Marshallem.. Najednou měl ten zvuk spodky a nějaký koule. Ač pořád ještě tranďák s fešnou kovovou mřížkou před reprákem, měli jsme je s Pištem oba a odehráli na ně docela slušný období, než jsme to pak začli všechno vcelku rychle střídat.

 

Line 6 Flextone III XL

Kdysi dávno na pražském výstavišti probíhal pravidelně hudební veletrh Muzika, kam jsme jako kytaristi prostě museli. Pokaždý jsme tam nasáli spoustu inspirace, novejch informací a řádku frustrací z nedostatku financí :D Bylo to něco jako pro hladovýho food festival nebo pro farmáře Země živitelka :D Každopádně tady vznikla moje první pořádná zkušenost s digitálem. Proč pořádná? Byla to první zkušenost v praxi s kapelou. Předtím jsem samozřejmě zkoušel na doma nějakej Digitech RP100, ledvinu Line 6 POD, Behringer V-Amp nebo Line 6 Floor POD (ten nebyl tak hroznej) :D Doma se to s nahrávkama hraje, dokonce i do nahrávek to docela zní. Samozřejmě to neni úplně ono, ale na dema/doma to bohatě stačí. Každopádně když jsem pak potřeboval externí zvukovku, tak bylo lepší koupit Line 6 tady jsem měl snad všechny typy UX1, UX2, novou UX2, GX... Nicméně v kraválu na podiu nebo ve zkušebně jsem najednou zjistil, že se neslyšim. Ten nádhernej zvuk, kterej to dokázalo zahrát, když ti do toho nehrál bubeník, basák a druhej kytarista. Každopádně to mělo možná nějakou specificky přesnější odezvu nebo co, protože několik koncertů, když se to podařilo omylem nazvučit, tak, že jsem se slyšel, tak byly za mě jedny z nejlépe odehranejch akcí. Každopádně ve zkušebně jsem jakoby nebyl, takže jsem se naštval a vrhl se rovnou po lampě... a o tom zase snad příště ;)

Zpátky na blog